Skrivtorsdag 1: torsdag

Jag låg i sängen och tänkte inte på dig.

 

Lakanen hade skrynklats av min svett tidigare under dygnet. Då hade jag sovit. Nu var jag vaken. Vad klockan var visste jag inte. Jag vill inte veta. Varför var jag ens vaken? Det fanns absolut inga skäl, men jag hade somnat om så många gånger som det gick och var oåterkalleligt vaken.

 

Mina drömmar hade varit onödigt verkliga, långa och invecklade. De lämnade mig med en känsla av att inte alls ha varit lyckligt ovetande om världen i timtal. Trött i kroppen och trött i hjärnan. Det var så bekvämt under täcket, så varmt och inlegat, men jag behövde trots allt gå och kissa. Således gjorde jag en kvick utflykt till toaletten. Jag noterade att toalettpappret snart var slut, tvättade händerna med blåbärstvål och återvände till min kroppsvarma säng.

 

En vacker dag skulle jag glömma din doft. Det var inte den här dagen. Rullgardinen var nere, men jag utgick från att dagjäveln inte var vacker. Hur skulle den kunna vara det?

 

Nej, sade jag till mig själv, jag bryr mig inte om. Jag fastnar inte. Jag blir inte kär. Jag bryr mig inte. Jag bryr mig inte. Jag bryr mig inte. Om jag bara säger det tillräckligt många gånger blir det sant, visst? Visst. Vi säger så.

 

Jag lade mig på sidan och tittade på väggen. Bara fanns. Det var även vad väggen gjorde, så på det sättet var vi sammanlänkade, men något större utbyte av varandra hade vi inte. Samexistens. Det är klart, utan väggen skulle mitt tak falla ner över mig och orsaka kaos, men mitt liv var betydelselöst för väggen. Nedslående tanke. Jag lade mig istället på rygg och betraktade taket.

 

I mitt stilla sinne önskade jag att det skulle störta ner.


Kommentarer
Postat av: Maja & Monika

Vi känner igen oss så fetingmycket.

Slutet är bäst med väggen och taket. Att övertala sig själv, tro att om man intalar sig själv något tillräckligt länge så blir det sant.

Men det blir ju inte så.



"Rullgardinen var nere, men jag utgick från att dagjäveln inte var vacker." = <3

2011-05-05 @ 22:33:38
Postat av: Emma

Ljuvlig, men brutal text. Underbar formuleringsförmåga och - jag kräks på mig själv pga hatar det här uttrycket - hög igenkänningsfaktor. Loves it.

2011-05-05 @ 23:41:30
URL: http://litterar.blogg.se/
Postat av: M

Fin

2011-05-06 @ 15:11:08
Postat av: Nicklas

Alltså, det där med att titta in i väggen bara för att. Det sker lite för ofta i min erfarenhet, den är där som en extra mur på något sätt. Och igen: gillade verkligen texten

2011-05-06 @ 18:37:43
URL: http://awkwardbreak.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0