Tja tja bloggen, idag har jag tänkt på könsmaktsordningen.

I veckan började jag skolan för höstterminen. Grundkursen i Litteraturvetenskap (som hittills känns vansinnigt rolig, men himmel vad mycket läsning det blir). I fredags hade jag min första lektion. Nämnda lektion avslutades med en gruppdiskussion om det vi skulle ha läst. Saken var den att vi hade haft introduktion, med gruppinledning och så vidare, bara dagen innan, så alla hade inte hunnit läsa allt.

I gruppen jag hamnade i var vi fyra som förde en diskussion. Två andra gjorde enstaka inlägg. Fyra satt tysta och tittade på sina böcker. De fyra som pratade och tog plats var jag, som hade hunnit läsa allt, och tre killar, varav ingen hade läst det vi skulle prata om.

Det här är inte direkt en engångsföreteelse. Jag har varit med om det allt för många gånger, och det gör mig så sur. Vissa killar, inte alla, känner tydligen att det är deras sak, rättighet, uppgift, eller gud vet vad, att ta plats trots att de egentligen inte har något av substans att tillföra diskussionen. Vissa tjejer, inte alla, känner tydligen att de inte vågar, kan, vill, eller gud vet vad, ta plats trots att de kanske har något att säga.

Mer än en gång har det hänt mig att jag gjort ett inlägg i en diskussion, varpå en kille upprepar samma ord med lite ändrade formuleringar och håvar in medhåll och cred. Vad. I. Helvete.

Du kan säga att vi är jämställda, men denna realitet tyder på något helt annat. Om några killar kunde lära sig att ta mindre plats och några tjejer att ta mer plats vore det ju helt fantastiskt.

(Bara som en parentes: det tar mig lite mod ibland för att våga prata, för jag är rädd och blyg i sociala sammanhang pga blev mobbad som kid osv, men jag gör det ändå. När jag är påläst, vill säga! Det fascinerar mig hur man kan vara så säker på att man kan ta upp andras tid med meningslöst blaj och fucking floskler. I synnerhet i ett forum man befinner sig i för att förkovra sig inom någonting, i detta fall litteratur då.)

Varför har tjejer så tunna röster?
Varför har tjejer så svårt att höras?

VI MÅSTE HÖJA VÅRA RÖSTER!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Miranda

Jag kan tycka att det är så ganska mycket i allmänhet, att alldeles för många sitter och trycker på skitbra åsikter och ba "nej men jag vågar inte prata, bättre att sitta tyst här". Det har hänt vid kanske mer än ett tillfälle att jag bara: "MEN HA EN ÅSIKT DÅ FÖR HELVETE!" följt av awkward silence, haha.

2011-09-05 @ 19:11:03
URL: http://teenageboredom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0