Vem är @drickerte?

Idag blev jag hyllad på Twitter av den fabulösa Pojkfröken. Hen twittrade följande:

"Vem ÄR @drickerte? Ålder, diagnoser, IQ, ev annat relevant? Tweets plus blogposts är ju så briljanta att jag ba dånar. FÖLJ!"

Först och främst vill jag säga att jag rodnar av berömmet, för särskilt briljant känner jag mig aldrig. Det där gjorde typ min dag.

För det andra: ja, jag tänkte nu vara så klyschig att jag försöker besvara frågan. Vem äääär den där @drickerte egentligen? Va va va?

Hon den där min Twitterpersonlighet. Om det är mer eller mindre "jag" än den "verkliga" vet jag inte (och det är dessutom extremt abstrakta begrepp). Vissa drag kan dock urskiljas och viss info finns. I det följande tänkte jag försöka reda ut begreppen kring det hela.

Vi börjar med den enkla infodelen. @drickerte är född 1990, bor i Göteborg, fick 1.4 på högskoleprovet (angående IQ-delen liksom, om det nu säger någonting), pluggar svenska, sänder studentradio, dricker te, äter godis. Så långt så väl. Dessutom har hon en massa ångest. Ibland blir hon jättefull och gör pinsamma saker. Det har hänt att hon har hånglat/legat med folk. Ofta gör hon dessa tre saker i kombination.

Ungefär så är jag på Twitter. Där får man veta i princip allt. Spyor och ångest och mens och sex. Det är ingen vacker bild av verkligheten. Alls. Men det är otroligt skönt att ha ett forum där man kan spy ur sig om både kroppsfunktioner, psykiska problem och ligganekdoter under illusionen att någon lyssnar. Det är så jag använder Twitter.

Sedan kan man ju inte alltid skriva exakt allt allt allt. Om man ligger med en twittrare till exempel. Jag tänker att det nog är en bra sak att vara tyst ibland. Oftast inte, men ibland.

Jag har förstått att vissa använder Twitter till att "nätverka" och bygga sitt "personliga varumärke". Det är, som ni förstår; inte så jag rullar. Inget fel i det, inte alls. Dock är dessa personers tweets ofta tråkiga att läsa eftersom de vill vara så himla hippa, ironiska och "smarta". Undertonen av att vilja framstå i god dager hörs alltid igenom hippheten. Man ska gärna fälla dryga kommentarer om nyhetshändelser och/eller personer som är i hetluften.

Själv fäller jag mest dryga kommentarer om mig själv. Alla andra skriver ju redan om nyheter osv. Det enda jag egentligen har att komma med är mig själv. Så det gör jag. Det har blivit devisen jag twittrar efter. Det alla andra skriver om behöver inte jag kommentera. Ungefär. Sedan kan man ju debattera hur många som egentligen bryr sig om mig och mitt liv när man kan läsa skojiga kommentarer på aktuella händelser. (Just nu: 423. Hisnande många.)

Hur som helst är jag väldigt mycket på Twitter. Både mer som jag vill vara och som jag inte vill vara. Mycket mer av allt. Medan jag planerar inför ett blogginlägg kan jag skriva tweets utan någon som helst tanke bakom. Ibland blir det bra, ibland blir det bajs. Man kan jämföra bloggen med att ta en tablett och Twitter med en spruta. Twitter: tankar rakt ut i interwebzomloppet.

Om det är bra eller inte kan ju diskuteras. Men jag tänker inte göra det.

Kommentarer
Postat av: Pojkfröken

DÖR av gölligt!!!! Jag VAR typ du för x antal år sedan (ba "född -78"), pluggade också zvenska, låg med folk osv. känner antagligen flera av dina lärare irl, tänk om jag LEGAT med dem? HAHAHA ba hotfullt...

Anyways, din språkliga talang för betraktelser är total! KÄNN prestationskraven hehehehHeHEHEHEHHE

2011-04-05 @ 18:49:04
URL: http://pojkfroken.blogspot.com
Postat av: Maria

Du är så söt och ärlig, jag gillar det! Jag följer en gammal internet-bekant via Twitter, numera bosatt i USA. Hon är PR-människa och har en superkänd blogg och hela köret. Amerikan (need I say more?). Hon sammanfattade nyligen en lista, något om att "Don't be a Twit on Twitter" där det står allt som man absolut inte ska göra på Twitter om man vill ha många followers (för tydligen är det det som Twitter är bra för enligt henne...). Bland annat så är det ett stort nejnej att berätta att man mår dåligt för "det vill ju ingen läsa om". Nej, du ska hålla inne med alla känslor och bara skriva sådant som är gott och bra och tralalala...

Jag hoppar alltid över hennes Tweet i feeden.

Enda anledning att jag har kvar henne är pga feg.

Hennes tweets är så jävla tråkiga! Vad fan bryr jag mig om att påven har sagt något smart som hon tycker är värt att upprepa? Och vem faaaaaaaaaaaaan bryr sig om hon nu har fått en ny utmärkelse och är värsta "tihi, oh, you guys are so sweet nominating me, kisses and love and cosy pink clouds". SPY!

Sedan har vi dina tweets som jag nästan slaviskt läser en och en för det är ibland så hjärtekrossande att jag får tårar i ögonen, men alltid så ärligt att jag känner att jag måste läsa för du öppnar upp dig och jag vill inget annat än att krama om dig och ta med dig till en egen ö där allt alltid är bra och det inte finns några krav och vi kan sitta och dricka te och äta choklad och bara inte ha ångest längre.

Inte för att det kommer att hända, men eh... var var jag nu. Typ någonstans om att jag bryr mig om dig och jag vill veta hur du känner och mår och att du alltid ska vara lika underbart ärlig! För det får mig att känna mig mindre ensam, även om jag inte pratar om min ångest för jag är så mycket fegare än vad du är...

Så... eh... nu har jag svamlat klart. Puss på dig.

2011-04-06 @ 00:13:56
Postat av: hanmittemot

Denna beskrivning fick mig intresserad att följa dig! Ser fram emot ett upplivat twitterflöde :)

2011-04-23 @ 14:31:13
URL: http://hanmittemot.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0