Det är ju inte som päron och äpplen direkt.

Alltså, i dessa dagar lyssnar hipsters tydligen på post-dubstep. Det som skiljer post-dubstep från dubstep är att den går 10 beats per minute långsammare. Ja, på sanning. Det är inte utan att man blir lite full i fniss.

Genrenamnet förbryllar mig. Jag upplever inte att dubstep och post-dubstep har samma förhållande till varandra som rock och post-rock. Post-rock är ändå väldigt annorlunda mot traditionell rock, medan dubstepen och dess post-motsvarighet är intill förväxling lika. Post-dubstepen känns snarare som ett försök att vara så specifik som det bara går för högsta möjliga unikhet.

Att genrer får subgenrer är givetvis ingenting jag tycker är dåligt. Musikalisk mångfald for the win! Det jag vänder mig emot med det här är snarare den missvisande namngivningen, samt att den skett redan under genrens skapande. Post-dubstep föddes enligt Wikipedia 2009 och kan således knappast anses vara en väl definierad och avgränsad genre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0